09367794450 logo@liyanaweb.ir
درخواست جدید اپل برای استفاده از لوگو رنگارنگ!

درخواست جدید اپل برای استفاده از لوگو رنگارنگ!

درخواست جدید اپل برای استفاده از لوگو رنگارنگ!

شرکت اپل درخواست جدیدی به اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) جهت حمایت از لوگوی سیب چند رنگ قدیمی و بازنشسته خود ارسال کرده است. این نشان تجاری در سال ۱۹۷۷، حدود ۳۰ سال قبل از معرفی آی‌فون توسط استیو جابز، معرفی شد و پس از ۲۲ سال بازنشسته شد. این شرکت درخواستی برای حمایت و استفاده دوباره از این لوگو ارایه کرده که در حال حاضر در دست بررسی‌های بیشتر است.

در این درخواست آمده است که شرکت از لوگوی رنگین کمانی بر روی کلاه و پیراهن‌های خود استفاده خواهد کرد. اگرچه در نگاه اول شاید این کار کمی غیر معقول به نظر برسد، اما در صورت موافقت با درخواست این شرکت، اپل حق آن را خواهد داشت تا از یکی از لوگوهای طراحی شده خود حراست کند. علاوه بر این، اپل در حال حاضر در اپل پارک اقدام به فروش کلاه و پیراهن‌هایی با نشان سیب رنگین کمانی می‌کند و به نحوی شاید تنها خواست آنها از پر کردن این درخواست حفظ یکی از میراث قدیمی شرکت باشد.

این نشان شامل سیبی است که از یک طرف گاز خورده و برگ سبز رنگ به صورت جدا از آن در بالای سیب دیده می‌شود. این سیب به صورت عمودی و به ترتیب از بالا به پایین با رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی، قرمز، بنفش و آبی طراحی شده است.

طراحی سیب رنگین کمانی از جمله ایده‌های استیو جابز فقید برای شرکت بوده است. وی با این طراحی می‌خواست تا رنگ‌هایی را که دستگاه اپل ۲ می‌تواند تولید کند، نشان دهد و برای همین ایده رنگین کمان و رنگ‌های مختلف به سیب مشهور شرکت اضافه شده است.

منبع

پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران

پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران

پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران

« پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران، همزمان با آغاز تحولّات اساسی در حال و هوای گرافیک انتشارات به‌نشر، در سال ۱۳۹۴ به صورت مشترک به بنده و مهدی یک‌پسر سپرده شد.

هدف، ساختن یک مجموعه‌ی الگو و پیشرو نسبت به محصولات انتشارات بود. ضمن اینکه با توجه به حجم مطالب، می‌بایست روند طراحی با توجه کامل به پروسه فروش و چالش‌های متنوع آن طراحی و اجرا می‌شد.

بدین منظور پس از آزمایش انواع روش‌های ارایه مطالب، به یونیفرم واحدی رسیدیم، بدین‌ترتیب که برای هر کتاب با توجه به محتوای آن نقش‌مایه‌‌ی تکرارشونده‌ای از نقوش ایرانی انتخاب کردیم. استفاده از این نقوش به عنوان عامل وحدت بخش در پشت جلدها، صفحات جداکننده میانی (دیوایدرها) ‌و شروع متن در هر بخش جزو لذت‌های طراحی این مجموعه به شمار می‌رفت. از تایپ‌فیس «دیبا» برای عناوین جلد، صفحات جداکننده و همچنین زیرتیترها و از خانواده تایپ‌فیس Helvetica ‌برای تمامی متون لاتین در جلدها و متن‌های داخلی استفاده کردیم و به نتیجه دلخواهمان رسیدیم.

پس از آزمایش تایپ‌فیس‌های متنوعی برای متن، تایپ‌فیس Iranian sans را انتخاب کردیم. برای جلوگیری از اتلاف بیهوده‌ی فضا و همچنین حفظ فضای سفیدخوانی، پاورقی‌ها (که بعضی طولانی نیز بودند) را به کنار صفحه به صورت عمودی منتقل کردیم.

ناگفته نماند برای تک ‌تک تصاویر صفحات جداکننده میانی بخش‌های کتاب (دیوایدرها)، بدون دریافت هیچ منبعی از جانب کارفرما، جستجوهای متنوعی را در منابع حقیقی و مجازی برای پیداکردن عکس‌های مستند نسبت به هر موضوع و فضا داشتیم.

همچنین هدف از کلیشه‌ کردن اسامی نویسندگان در کتاب ها و استفاده از عکس‌های مرتبط در زیر آن ایجاد حس تمایز و جذب بیشتر مخاطب و همچنین استفاده از متریال مقوای فابریانو و چاپ تک‌رنگ، جزو تمهیدات ما برای ایجاد حس تنوع و اطمینان در کیفیت محصول بود.«

کمیل بیک، طراح‌گرافیک تجربی از سال‌‌۱۳۸۱ ، متولد‌۱۳۶۳ مشهد و عضو رسمی انجمن طراحان گرافیک ایـران است.

آمبولانس های تصویرسازی شده برای کودکان در خیابان های شفیلد انگلستان

آمبولانس های تصویرسازی شده برای کودکان در خیابان های شفیلد انگلستان

آمبولانس های تصویرسازی شده برای کودکان در خیابان های شفیلد انگلستان

استودیو دیزاین تادو (Tado) در انلگلستان تصویرسازی های شادی در فضای داخلی آمبولانس ها انجام داده است تا کودکان و افراد جوان تر احساس بهتری در هنگام رجوع به بیمارستان پیدا کنند. این ایده در شهر شفیلد انگلستان پیاده سازی شده است.

موسسه خیریه (Artfelt) به استودیو تادو سفارش این تصویرسازی ها را داده است. این آمبولانس ها مخصوص حمل و نقل بیمارانی با وضعیت وخیم و کم سن و سال است، بنابراین تصویرسازی ها به گونه ای است که هیجان بیمار و استرس آن را کمتر کند. این تصویرسازی ها دو بعدی و با استفاده از رنگ های جذاب و فلت تشکیل شده است و موضوعات مورد استفاده: حیوانات، جانوران و اشیای آشنا و شخصیت های بازی های ویدئویی است که در فضای داخلی آمبولانس طراحی شده اند.

موسسه (Artfel) که بخشی از خیریه بیمارستان کودکان شفیلد محسوب می شود با هدف بهبود بخشیدن هر چه بهتر روحیه کودکان و بیماران جوان به همراه خانواده هایشان تشکیل شده است. آنها پیش تر از این، آمبولانس های گوناگونی را نیز طراحی کرده بودند به طور مثال فضای داخل یکی از آمبولانس را شبیه اتاق کودک کرده بودند که توسط هنرمند تصویرساز موراگ میرسکو (Morag Myerscough) انجام شده بود.

تمامی این فعالیت ها طبق تحقیقاتی تحت عنوان “آیا گرافیک دیزاین می تواند زندگی شما را نجات دهد؟” کار شده اند. پزشکان و محققان در موسسه ملی سلامت (NIHR) به این نتیجه رسیدند که عناصر بصری می تواند آثار مثبتی بر روح و روان بیمار داشته باشد و حتی بیماران را بهبود دهد. موسسه بهداشت و سلامت (NICE) نیز پیشنهادات جالبی در این زمینه به مطب های روانشناسی و روان درمانی داده است و از آنها خواسته است تا آن ها را پیاده سازی کنند.

 

منبع

طراحی با لحن آذربایجان/ هادی ارجمند آتابای

طراحی با لحن آذربایجان/ هادی ارجمند آتابای

طراحی با لحن آذربایجان / هادی ارجمند آتابای

آذربایجان همواره از پیشگامان ورود تجدد به ایران بوده است و اولین چاپخانه ها، سینما، روزنامه ها، لوگوها و تصویرسازی ها از آنجا سرچشمه گرفته است. لهجه و سبک و سیاق خاص آن جذاب و ادبیاتش، ادبیات مقاومت است.  گاهي با ریتم لزگی ها شاد و سرزنده و بعضا مثل زمستان طولانی آذربایجان سفید و مثل جورابهای پشمی دستباف منقش است. طراحان این خطه در سالهای اخیر با ازدیاد نشر کتاب های ترکی، سبک و سیاق خاصی را در پیش گرفته اند. از بین آنها « سعید شیخ بگو»، « مهدی وفایی(آنار)»، « ائلمان تقی دوست»، « مهیار علی زاده(آیخان)» و « هادی ارجمند(آتابای)» را می توان نام برد.

هادی ارجمند قجور(آتابای) طراح امروز پروژه روزرنگ، گرافیک خوانده است. ۱۵ سال سابقه کار حرفه ای او را به طراحی تبدیل کرده است که با اهميت به سبک آذربایجانی، به همين لحن قلم می زند. مدیر هنری هفته نامه اولدوز، مدیر هنری هفته نامه یاشاییش، مدیريت هنری هفته نامه آغری و همکاری با انتشارات یاشماق، انتشارات پینار، انتشارات اولکر، انتشارات پارلاق قلم از سوابق کاری او هستند همینطور آثارش در جشنواره ها و مسابقاتی مانند مقام نخست جشنواره ایران ما،

جشنواره ایتاکای یونان ۲۰۰۸، جشنواره محیط زیست(Green&environmet) خارکف اوکراین ۲۰۰۶، فینالیست پوستر نوآوری با موضوع نوآوری در آموزش فرایبورگ سوییس و ارزروم ترکیه ۲۰۱۳، طراح مدعو فستیوال جهانی پوستر دانشگاه هنر دوملو پینار ترکیه۲۰۱۳، مسابقه بین المللی پوستر موسیقی جامائیکا – رگی، نمایش در مکزیک و واشینگتن۲۰۱۳، تقدیر در مسابقه  بین المللی پوستر موسیقی جامائیکا – رگی۲۰۱۴، بی‌ینال پوستر بولیوی – لهستان، سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت، مقام نخست مسابقه پوستر کپنهاک دانمارک ۲۰۱۵، نمایشگاه طراحان دعوتی پوستر بین المللی ، زبان جنگ و صلح در رسانه های جدید -چاناک کاله دانشگاه onsekiz mart ترکیه ۲۰۱۵ و…به نمایش درآمده اند.

آثاری که در ادامه می بینید، بخشی از ششصد، جلد کتاب طراحی شده هادی ارجمند هستند.


هفت کتاب / کیانوش تنها

هفت کتاب / کیانوش تنها

هفت کتاب / کیانوش تنها

به نمایش درآمدن این جلدها در کنار هم به دو دلیل است، اول نزدیکی‌های فرمی و اجرایی آن‌ها به یکدیگر و بعد نزدیکی زمانی طراحی شان که حال و هوایی نزدیک به هم از نظر منطق طراحانه به آن‌ها داده است.” کیانوش تنها” طراح امروز پروژه روزرنگ از روند طراحی این آثار گفته است.

«انتقام مِه» – «مدّ مُژه»
این دو کتاب شعر از مجموعه کتاب‌های «قوس‌های دیگر جنون» توسط” خشایار فهیمی” به من سفارش داده شدند. با خواندن بعضی از شعرها و با آشنایی که از گذشته با این مجموعه داشتم، می‌دانستم که سبک شعرها گرایش به «شعر حجم»، «شعر موج نو » و «شعر دیگر» دارد.
شعر حجم در واقع ویژگی و ظرفیت جدیدی از زبان را ارائه می‌کند که با به‌وجود آوردن فضا، حجم و معماری‌ای در خود زبان و از خود زبان، معنا را دیگرگون کرده و فاصله‌ای به‌وجود می‌آورد با درک صریح معنا و شکل‌گیری تصویری یک دست و صریح.
” یدالله رویایی” در مانیفست شعر حجم می‌گوید: « ما تصویر از اشیاء نمی‌دهیم؛ منظری از علت غایت آن‌ها می‌سازیم و عواملی را که بدین‌گونه وام می‌گیریم، در جایی دوردست با فاصله‌ای از واقعیت می‌نشانیم.» در طراحی این دو جلد سعی کرده‌ام چنین برخوردی با «تایپ» به مثابه «زبان» انجام دهم و در صاحت دیگری فراتر از نوشتار قرارشان دهم.

«پنجه بر پیشانی»
این جلد بر اساس اسم کتاب طراحی شد. پنجه‌ی شاعر به جای کشیده شدن بر پیشانی خودش، بر پیشانی شعرش کشیده شد و ما نتیجه‌ این رخداد را می‌بینیم که همان از هم پاشیدن و فرو ریختن چهره‌ شعر است که کلمات هستند.

«وزن موسیقی و شعر»
این کتاب درباره‌ وزن شعر و رابطه‌ی آن با ریتم در موسیقی است که در علم موسیقی کهن به آن عروض و ایقاع می‌گفتند.
در طراحی جلد این کتاب با بهره‌گیری از فرم و رنگ‌های نمایش‌گرهای اکولایزر و ترکیب آن با کلمات نام کتاب، سعی کردم کلمات را به رقص درآورم. همان کاری که ایقاع و عروض با کلمات در شعر انجام می‌دهند.

«فرهنگ موسیقی کار در ایران»
این کتاب درباره‌ آواها، آوازها و نغماتی است که در محلات مختلف ایران توسط اقوام گوناگون در هنگام کار خوانده و نواخته شده است. برای طراحی این جلد به ابزار کار فکر کردم و اینکه هر ابزار صدای مخصوص به خودش را دارد و این ابزارها هر کدام می‌توانند به نمایندگی از کارگرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، نت‌هایی باشند بر روی خط حامل؛ نت‌های کار که در آسمان معلق‌اند و زیباتر‌ین موسیقی زندگی‌اند.

«تذکرة‌الاولیاء»
تذکرة‌الاولیای عطار نیشابور، تذکره‌ای بر گروهی از بزرگ‌ترین عارفان اسلام است. طرح این جلد را بر اساس شکل و فرم پنجره‌هایی که با تکنیک «شیشه نقشینه» بیشتر برای کلیساها ساخته می‌شدند، طراحی کردم و عبارت تذکرة‌الاولیاء را به قطعاتی همانند قطعات شیشه‌های رنگی تقسیم و در پنجره‌ای جای دادم که نور را از خود عبور می‌دهد به حقیقت جهان. اولیاء خدا و عرفا در طی سلوک خود به سوی حق، تمام رنگ‌های تعلق را از خود می‌زدایند تا به بی‌رنگی رسیده و نور حق را از خود عبور دهند و بر خلق بتابانند.

«برندها و مدیریت برند»
مدیران و صاحبان برند هستند که به یک برند، فرم و شخصیتی هم‌راستا با نیاز مخاطب و آنچه مطلوب کسب و کار است را الحاق می‌کنند تا برند از دید مخاطب آن‌گونه دیده شود که آن‌ها در نظر دارند.
رنگ‌ها، فرم‌ها و وابسته‌های برند، آن را از جسمی بی شکل و بی‌جان به چیزی داری شخصیت خاص و جان‌دار تبدیل می‌کنند.
در این طرح جلد، برند و مدیریت برند را به قالب و ریخته‌گری تشبیه کرده‌ام؛ قالبی که به موادی بی‌شکل، شکل و هویت می‌بخشد.

error: شما مجاز به کپی نیستید دوست من
UA-101966956-1