09367794450 logo@liyanaweb.ir
کتاب قصه‌ی عشق ایاز

کتاب قصه‌ی عشق ایاز

کتاب قصه‌ی عشق ایاز

«کتاب قصه‌ی عشق ایاز، نگاهی به تصویرگری در آثار خوشنویسی استاد امیرخانی است. محمدعلی میرمومنی در این کتاب به نقد و تحلیل این آثار پرداخته است. انتخاب اسم کتاب از نظر من خیلی جالب بود. همین اسم زیبا باعث شد ایده لی‌اوت کتاب از همان ابتدا در ذهنم جرقه بزند. نگاه تصویرگرایانه به خوشنویسی و ربطش به داستان های قدیمی دوره غزنویان دلیلی بر این شد که لی اوت کتاب را به شیوه کتاب‌های قدیمی کار کنم. هر صفحه از کتاب دارای شکل و شمایلی خاص است و حاشیه نویسی دارد.

نسخه‌های زیادی از قرآن‌های قدیمی در آرشیوم داشتم که به زیبایی تذهیب و حاشیه نویسی شده بود. با الهام گرفتن از آنها سعی کردم که صفحه بندی کتاب، به شکل کتاب‌های معمولی و دارای استایلی ثابت نباشد بلکه به شکل روایی آن را طراحی کردم. از آنجایی که در متن کتاب به تصویرگری از حیث حسی بودن اثر پرداخته شده بود، سعی کردم خیلی حسی و با تکیه بر مطالب هر صفحه از کتاب جلو بروم، نه به شکلی مهندسی و ریاضی‌وار.

فلسفه نام گذاری کتاب هم این بود که سلطان محمود غزنوی شیفته زیبایی و کمال ایاز، غلام ترک زاده خود شده بود و نویسنده هم از طرفی شیفته همین کمال در خط استاد خود شده است. »

مینا معصومی؛ طراح گرافیک و متولد ۱۳۶۴ تهران و عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک است.

درخواست جدید اپل برای استفاده از لوگو رنگارنگ!

درخواست جدید اپل برای استفاده از لوگو رنگارنگ!

درخواست جدید اپل برای استفاده از لوگو رنگارنگ!

شرکت اپل درخواست جدیدی به اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) جهت حمایت از لوگوی سیب چند رنگ قدیمی و بازنشسته خود ارسال کرده است. این نشان تجاری در سال ۱۹۷۷، حدود ۳۰ سال قبل از معرفی آی‌فون توسط استیو جابز، معرفی شد و پس از ۲۲ سال بازنشسته شد. این شرکت درخواستی برای حمایت و استفاده دوباره از این لوگو ارایه کرده که در حال حاضر در دست بررسی‌های بیشتر است.

در این درخواست آمده است که شرکت از لوگوی رنگین کمانی بر روی کلاه و پیراهن‌های خود استفاده خواهد کرد. اگرچه در نگاه اول شاید این کار کمی غیر معقول به نظر برسد، اما در صورت موافقت با درخواست این شرکت، اپل حق آن را خواهد داشت تا از یکی از لوگوهای طراحی شده خود حراست کند. علاوه بر این، اپل در حال حاضر در اپل پارک اقدام به فروش کلاه و پیراهن‌هایی با نشان سیب رنگین کمانی می‌کند و به نحوی شاید تنها خواست آنها از پر کردن این درخواست حفظ یکی از میراث قدیمی شرکت باشد.

این نشان شامل سیبی است که از یک طرف گاز خورده و برگ سبز رنگ به صورت جدا از آن در بالای سیب دیده می‌شود. این سیب به صورت عمودی و به ترتیب از بالا به پایین با رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی، قرمز، بنفش و آبی طراحی شده است.

طراحی سیب رنگین کمانی از جمله ایده‌های استیو جابز فقید برای شرکت بوده است. وی با این طراحی می‌خواست تا رنگ‌هایی را که دستگاه اپل ۲ می‌تواند تولید کند، نشان دهد و برای همین ایده رنگین کمان و رنگ‌های مختلف به سیب مشهور شرکت اضافه شده است.

منبع

پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران

پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران

پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران

« پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران، همزمان با آغاز تحولّات اساسی در حال و هوای گرافیک انتشارات به‌نشر، در سال ۱۳۹۴ به صورت مشترک به بنده و مهدی یک‌پسر سپرده شد.

هدف، ساختن یک مجموعه‌ی الگو و پیشرو نسبت به محصولات انتشارات بود. ضمن اینکه با توجه به حجم مطالب، می‌بایست روند طراحی با توجه کامل به پروسه فروش و چالش‌های متنوع آن طراحی و اجرا می‌شد.

بدین منظور پس از آزمایش انواع روش‌های ارایه مطالب، به یونیفرم واحدی رسیدیم، بدین‌ترتیب که برای هر کتاب با توجه به محتوای آن نقش‌مایه‌‌ی تکرارشونده‌ای از نقوش ایرانی انتخاب کردیم. استفاده از این نقوش به عنوان عامل وحدت بخش در پشت جلدها، صفحات جداکننده میانی (دیوایدرها) ‌و شروع متن در هر بخش جزو لذت‌های طراحی این مجموعه به شمار می‌رفت. از تایپ‌فیس «دیبا» برای عناوین جلد، صفحات جداکننده و همچنین زیرتیترها و از خانواده تایپ‌فیس Helvetica ‌برای تمامی متون لاتین در جلدها و متن‌های داخلی استفاده کردیم و به نتیجه دلخواهمان رسیدیم.

پس از آزمایش تایپ‌فیس‌های متنوعی برای متن، تایپ‌فیس Iranian sans را انتخاب کردیم. برای جلوگیری از اتلاف بیهوده‌ی فضا و همچنین حفظ فضای سفیدخوانی، پاورقی‌ها (که بعضی طولانی نیز بودند) را به کنار صفحه به صورت عمودی منتقل کردیم.

ناگفته نماند برای تک ‌تک تصاویر صفحات جداکننده میانی بخش‌های کتاب (دیوایدرها)، بدون دریافت هیچ منبعی از جانب کارفرما، جستجوهای متنوعی را در منابع حقیقی و مجازی برای پیداکردن عکس‌های مستند نسبت به هر موضوع و فضا داشتیم.

همچنین هدف از کلیشه‌ کردن اسامی نویسندگان در کتاب ها و استفاده از عکس‌های مرتبط در زیر آن ایجاد حس تمایز و جذب بیشتر مخاطب و همچنین استفاده از متریال مقوای فابریانو و چاپ تک‌رنگ، جزو تمهیدات ما برای ایجاد حس تنوع و اطمینان در کیفیت محصول بود.«

کمیل بیک، طراح‌گرافیک تجربی از سال‌‌۱۳۸۱ ، متولد‌۱۳۶۳ مشهد و عضو رسمی انجمن طراحان گرافیک ایـران است.

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش اول

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش اول

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش اول

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم

علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر

سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی

modern art 3

جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی جریانی بود که از جو روشنفکری چپ‌گرا پدید آمد و در تقابل با فرهنگ پاپ و جریان موسوم به جبهه‌ی مرد‌می قرار گرفت. محیط فرهنگی جبهه‌ی مردمی در سال‌های پیش از جنگ آغشته از چهره‌های هالیوودی، ستاره‌های موسیقی پاپ، نویسندگان مطبوعات دختران شایسته‌ی سال و هنرپیشه‌های تئاترهای برادوی بود. این جریان نماینده‌ی سطح میانگین فرهنگ امریکایی در برابر جریان روشنفکران فرهیخته وهنرمندان چپ‌گرا دارای نفوذ اجتماعی قوی‌تری بودند.

modern art 8

کلمنت گرینبرگ طی مقاله‌ای با عنوان آوانگارد و کیچ، در مجله‌ی پارتیزان که پایگاه اصلی تروتسکیسم و هنر آوانگارد در آن زمان بود درج شد و به شدت هنر جبهه‌ی مردمی را مورد انتقاد قرار داد. در این نوشتار گرینبرگ کیچ را به معنای بنجل و سطحی اساساً پدیده‌ای آمریکایی خواند و آن را تجربه‌ای عاریتی ، و نه اصیل، بر مبنای احساساتی سطحی دانست. وی نمونه‌های کیچ را در رمان‌های جان اشتاین بک، نمایش‌های موزیکال برادوی و تقریباً تمام فیلم‌های هالیوودی معرفی وتوصیف می‌کند در تقابل این رشد فزاینده، فرهنگ آوانگارد باید تقویت شود و مستحکم شود. او گرچه این جنبش را از دستاوردهای جامعه‌ی سرمایه‌داری می‌خواند ولی آن را ابزاری برای تخریب می‌دانست.

modern art 5

 

گرینبرگ تابلوهای اکسپرسیونیسم را از شاخصه‌های هنر آوانگارد می‌داند و تصریح می‌دارد: آنچه گور کاپیتالیسم را خواهد کند، این تابلوها هستند و نه کارگران کارخانه‌ها. وی بحث خود را چنین ادامه می‌دهد که هنر آوانگارد باید از آمیختن با فرهنگ عامیانه دوری کند، چرا که هنرباسمه‌ای عوام‌پسند، هیجاناتی تصنعی تولید کرده وعملاً به کالایی برای تغذ‌یهِ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فرهنگی مرد‌می که اهل اند‌‌یشه و تعمق نیستند تبدیل می‌شود. در نظر گرینبرگ، تنها هنری مستقل است که از شالوده‌ی سیاسی حاکم آزاد بوده و از جنس فرآورده‌های سرمایه‌داری مصرف‌گرا نباشد. چنین هنری قادر است امید به رهایی را زنده نگه داشته و شکلی متعالی از بیان زیبایی‌شناختی را که بتواند بر ناسیونالیسم و شووینیسم فائق آید، تبلور بخشد.

 

modern art 2

اما کلمنت گرینبرگ از زاویه‌ای دیگر به بررسی جریان اکسپرسیونیسم انتزاعی می‌پردازد و آن را به عنوان فرجام آوانگاردیسم مد‌رن بررسی می‌کند. وی معتقد است سرنوشت هنر آوانگارد در یک سیر تاریخی و بر مبنای رویکردی فرمالیستی، به نقاشی آبستره منتهی شده است. و در این مسیر هر هنری که می‌خواهد پیشرو باشد باید به مفاهیمی که آوانگاردهای پیشین در مورد مفهوم و ساختار نقاشی مطرح کرده‌اند تکامل بخشد.
حال می‌پردازیم به شناخت مسائل مفهومی و ساختاری که نقاشی مدرنیستی پیوسته به آن پرداخته و برخوردی که جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی با آن داشته:
نور، رنگ، حرکت، ترکیب، تکنیک، عمق‌نمایی و انتزاع از جمله مسائلی بودند که جریان‌های هنری اروپایی چون امپرسیونیسم، پست امپرسیونیسم، کوبیسم، کنستراکتیویسم و اشکال مختلف هنر آبستره هر کدام با نگاه خاص خود به مسائل پرداختند. از نظر کلمنت گرینبرگ مسئله سطح گرایی موضوع و انگیزه اصلی ظهور آوانگاردهای پیشین بود و جنبش اکسپرسیونیست به دلیل رویکرد زیبایی شناختی‌ سطح‌گرایانه‌اش توانست پاسخی آوانگارد به این مسئله بدهد. این پاسخ از نظر وی به دو جنبه قائل می‌شود اول این‌ که نقاشان اکسپرسیونیست انتزاعی در تلاش ایجاد تعادل تصویری میان تخت بودن نقاشی و عمق‌نمایی روی بوم بودند که از تکمیل ادراکات سطح‌گرایانه‌ی کوبیستی و نوعی برخورد شورشی با پرسپکتیو رنسانسی حاصل شد. دوم آن که آنان با کنار گذاشتن ساختار رایج در ترکیب‌بندی نقاشی نوعی کیفیت یکپارچه و یا کل‌پوشانی به وجود آوردند. این سطح منسجم و سراسری، همه بوم را در بر گرفته ، گویی حتی فراتر از آن هم ادامه دارد.
نتیجه‌ی این تحول ساختاری کارهای نقاشان آوانگاردی چون جکسون پولاک، مارک روتکو و بانت نیومن بود، هر چند که گرینبرگ به کارهای مارک تابی که پیش از این سه تن به کل‌پوشانی پرداخته بود نیز اشاره می‌کند. ادامه دارد…

modern art 7

آمبولانس های تصویرسازی شده برای کودکان در خیابان های شفیلد انگلستان

آمبولانس های تصویرسازی شده برای کودکان در خیابان های شفیلد انگلستان

آمبولانس های تصویرسازی شده برای کودکان در خیابان های شفیلد انگلستان

استودیو دیزاین تادو (Tado) در انلگلستان تصویرسازی های شادی در فضای داخلی آمبولانس ها انجام داده است تا کودکان و افراد جوان تر احساس بهتری در هنگام رجوع به بیمارستان پیدا کنند. این ایده در شهر شفیلد انگلستان پیاده سازی شده است.

موسسه خیریه (Artfelt) به استودیو تادو سفارش این تصویرسازی ها را داده است. این آمبولانس ها مخصوص حمل و نقل بیمارانی با وضعیت وخیم و کم سن و سال است، بنابراین تصویرسازی ها به گونه ای است که هیجان بیمار و استرس آن را کمتر کند. این تصویرسازی ها دو بعدی و با استفاده از رنگ های جذاب و فلت تشکیل شده است و موضوعات مورد استفاده: حیوانات، جانوران و اشیای آشنا و شخصیت های بازی های ویدئویی است که در فضای داخلی آمبولانس طراحی شده اند.

موسسه (Artfel) که بخشی از خیریه بیمارستان کودکان شفیلد محسوب می شود با هدف بهبود بخشیدن هر چه بهتر روحیه کودکان و بیماران جوان به همراه خانواده هایشان تشکیل شده است. آنها پیش تر از این، آمبولانس های گوناگونی را نیز طراحی کرده بودند به طور مثال فضای داخل یکی از آمبولانس را شبیه اتاق کودک کرده بودند که توسط هنرمند تصویرساز موراگ میرسکو (Morag Myerscough) انجام شده بود.

تمامی این فعالیت ها طبق تحقیقاتی تحت عنوان “آیا گرافیک دیزاین می تواند زندگی شما را نجات دهد؟” کار شده اند. پزشکان و محققان در موسسه ملی سلامت (NIHR) به این نتیجه رسیدند که عناصر بصری می تواند آثار مثبتی بر روح و روان بیمار داشته باشد و حتی بیماران را بهبود دهد. موسسه بهداشت و سلامت (NICE) نیز پیشنهادات جالبی در این زمینه به مطب های روانشناسی و روان درمانی داده است و از آنها خواسته است تا آن ها را پیاده سازی کنند.

 

منبع

error: شما مجاز به کپی نیستید دوست من
UA-101966956-1