09367794450 logo@liyanaweb.ir
کتاب قصه‌ی عشق ایاز

کتاب قصه‌ی عشق ایاز

کتاب قصه‌ی عشق ایاز

«کتاب قصه‌ی عشق ایاز، نگاهی به تصویرگری در آثار خوشنویسی استاد امیرخانی است. محمدعلی میرمومنی در این کتاب به نقد و تحلیل این آثار پرداخته است. انتخاب اسم کتاب از نظر من خیلی جالب بود. همین اسم زیبا باعث شد ایده لی‌اوت کتاب از همان ابتدا در ذهنم جرقه بزند. نگاه تصویرگرایانه به خوشنویسی و ربطش به داستان های قدیمی دوره غزنویان دلیلی بر این شد که لی اوت کتاب را به شیوه کتاب‌های قدیمی کار کنم. هر صفحه از کتاب دارای شکل و شمایلی خاص است و حاشیه نویسی دارد.

نسخه‌های زیادی از قرآن‌های قدیمی در آرشیوم داشتم که به زیبایی تذهیب و حاشیه نویسی شده بود. با الهام گرفتن از آنها سعی کردم که صفحه بندی کتاب، به شکل کتاب‌های معمولی و دارای استایلی ثابت نباشد بلکه به شکل روایی آن را طراحی کردم. از آنجایی که در متن کتاب به تصویرگری از حیث حسی بودن اثر پرداخته شده بود، سعی کردم خیلی حسی و با تکیه بر مطالب هر صفحه از کتاب جلو بروم، نه به شکلی مهندسی و ریاضی‌وار.

فلسفه نام گذاری کتاب هم این بود که سلطان محمود غزنوی شیفته زیبایی و کمال ایاز، غلام ترک زاده خود شده بود و نویسنده هم از طرفی شیفته همین کمال در خط استاد خود شده است. »

مینا معصومی؛ طراح گرافیک و متولد ۱۳۶۴ تهران و عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک است.

پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران

پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران

پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران

« پروژه بازسازی مجموعه‌ی سفرنامه‌های ایران، همزمان با آغاز تحولّات اساسی در حال و هوای گرافیک انتشارات به‌نشر، در سال ۱۳۹۴ به صورت مشترک به بنده و مهدی یک‌پسر سپرده شد.

هدف، ساختن یک مجموعه‌ی الگو و پیشرو نسبت به محصولات انتشارات بود. ضمن اینکه با توجه به حجم مطالب، می‌بایست روند طراحی با توجه کامل به پروسه فروش و چالش‌های متنوع آن طراحی و اجرا می‌شد.

بدین منظور پس از آزمایش انواع روش‌های ارایه مطالب، به یونیفرم واحدی رسیدیم، بدین‌ترتیب که برای هر کتاب با توجه به محتوای آن نقش‌مایه‌‌ی تکرارشونده‌ای از نقوش ایرانی انتخاب کردیم. استفاده از این نقوش به عنوان عامل وحدت بخش در پشت جلدها، صفحات جداکننده میانی (دیوایدرها) ‌و شروع متن در هر بخش جزو لذت‌های طراحی این مجموعه به شمار می‌رفت. از تایپ‌فیس «دیبا» برای عناوین جلد، صفحات جداکننده و همچنین زیرتیترها و از خانواده تایپ‌فیس Helvetica ‌برای تمامی متون لاتین در جلدها و متن‌های داخلی استفاده کردیم و به نتیجه دلخواهمان رسیدیم.

پس از آزمایش تایپ‌فیس‌های متنوعی برای متن، تایپ‌فیس Iranian sans را انتخاب کردیم. برای جلوگیری از اتلاف بیهوده‌ی فضا و همچنین حفظ فضای سفیدخوانی، پاورقی‌ها (که بعضی طولانی نیز بودند) را به کنار صفحه به صورت عمودی منتقل کردیم.

ناگفته نماند برای تک ‌تک تصاویر صفحات جداکننده میانی بخش‌های کتاب (دیوایدرها)، بدون دریافت هیچ منبعی از جانب کارفرما، جستجوهای متنوعی را در منابع حقیقی و مجازی برای پیداکردن عکس‌های مستند نسبت به هر موضوع و فضا داشتیم.

همچنین هدف از کلیشه‌ کردن اسامی نویسندگان در کتاب ها و استفاده از عکس‌های مرتبط در زیر آن ایجاد حس تمایز و جذب بیشتر مخاطب و همچنین استفاده از متریال مقوای فابریانو و چاپ تک‌رنگ، جزو تمهیدات ما برای ایجاد حس تنوع و اطمینان در کیفیت محصول بود.«

کمیل بیک، طراح‌گرافیک تجربی از سال‌‌۱۳۸۱ ، متولد‌۱۳۶۳ مشهد و عضو رسمی انجمن طراحان گرافیک ایـران است.

هفت کتاب / کیانوش تنها

هفت کتاب / کیانوش تنها

هفت کتاب / کیانوش تنها

به نمایش درآمدن این جلدها در کنار هم به دو دلیل است، اول نزدیکی‌های فرمی و اجرایی آن‌ها به یکدیگر و بعد نزدیکی زمانی طراحی شان که حال و هوایی نزدیک به هم از نظر منطق طراحانه به آن‌ها داده است.” کیانوش تنها” طراح امروز پروژه روزرنگ از روند طراحی این آثار گفته است.

«انتقام مِه» – «مدّ مُژه»
این دو کتاب شعر از مجموعه کتاب‌های «قوس‌های دیگر جنون» توسط” خشایار فهیمی” به من سفارش داده شدند. با خواندن بعضی از شعرها و با آشنایی که از گذشته با این مجموعه داشتم، می‌دانستم که سبک شعرها گرایش به «شعر حجم»، «شعر موج نو » و «شعر دیگر» دارد.
شعر حجم در واقع ویژگی و ظرفیت جدیدی از زبان را ارائه می‌کند که با به‌وجود آوردن فضا، حجم و معماری‌ای در خود زبان و از خود زبان، معنا را دیگرگون کرده و فاصله‌ای به‌وجود می‌آورد با درک صریح معنا و شکل‌گیری تصویری یک دست و صریح.
” یدالله رویایی” در مانیفست شعر حجم می‌گوید: « ما تصویر از اشیاء نمی‌دهیم؛ منظری از علت غایت آن‌ها می‌سازیم و عواملی را که بدین‌گونه وام می‌گیریم، در جایی دوردست با فاصله‌ای از واقعیت می‌نشانیم.» در طراحی این دو جلد سعی کرده‌ام چنین برخوردی با «تایپ» به مثابه «زبان» انجام دهم و در صاحت دیگری فراتر از نوشتار قرارشان دهم.

«پنجه بر پیشانی»
این جلد بر اساس اسم کتاب طراحی شد. پنجه‌ی شاعر به جای کشیده شدن بر پیشانی خودش، بر پیشانی شعرش کشیده شد و ما نتیجه‌ این رخداد را می‌بینیم که همان از هم پاشیدن و فرو ریختن چهره‌ شعر است که کلمات هستند.

«وزن موسیقی و شعر»
این کتاب درباره‌ وزن شعر و رابطه‌ی آن با ریتم در موسیقی است که در علم موسیقی کهن به آن عروض و ایقاع می‌گفتند.
در طراحی جلد این کتاب با بهره‌گیری از فرم و رنگ‌های نمایش‌گرهای اکولایزر و ترکیب آن با کلمات نام کتاب، سعی کردم کلمات را به رقص درآورم. همان کاری که ایقاع و عروض با کلمات در شعر انجام می‌دهند.

«فرهنگ موسیقی کار در ایران»
این کتاب درباره‌ آواها، آوازها و نغماتی است که در محلات مختلف ایران توسط اقوام گوناگون در هنگام کار خوانده و نواخته شده است. برای طراحی این جلد به ابزار کار فکر کردم و اینکه هر ابزار صدای مخصوص به خودش را دارد و این ابزارها هر کدام می‌توانند به نمایندگی از کارگرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، نت‌هایی باشند بر روی خط حامل؛ نت‌های کار که در آسمان معلق‌اند و زیباتر‌ین موسیقی زندگی‌اند.

«تذکرة‌الاولیاء»
تذکرة‌الاولیای عطار نیشابور، تذکره‌ای بر گروهی از بزرگ‌ترین عارفان اسلام است. طرح این جلد را بر اساس شکل و فرم پنجره‌هایی که با تکنیک «شیشه نقشینه» بیشتر برای کلیساها ساخته می‌شدند، طراحی کردم و عبارت تذکرة‌الاولیاء را به قطعاتی همانند قطعات شیشه‌های رنگی تقسیم و در پنجره‌ای جای دادم که نور را از خود عبور می‌دهد به حقیقت جهان. اولیاء خدا و عرفا در طی سلوک خود به سوی حق، تمام رنگ‌های تعلق را از خود می‌زدایند تا به بی‌رنگی رسیده و نور حق را از خود عبور دهند و بر خلق بتابانند.

«برندها و مدیریت برند»
مدیران و صاحبان برند هستند که به یک برند، فرم و شخصیتی هم‌راستا با نیاز مخاطب و آنچه مطلوب کسب و کار است را الحاق می‌کنند تا برند از دید مخاطب آن‌گونه دیده شود که آن‌ها در نظر دارند.
رنگ‌ها، فرم‌ها و وابسته‌های برند، آن را از جسمی بی شکل و بی‌جان به چیزی داری شخصیت خاص و جان‌دار تبدیل می‌کنند.
در این طرح جلد، برند و مدیریت برند را به قالب و ریخته‌گری تشبیه کرده‌ام؛ قالبی که به موادی بی‌شکل، شکل و هویت می‌بخشد.

مجموعه تصویرسازی و آیکون دیزاین برای دانشگاه بین‌المللی IE در اسپانیا

مجموعه تصویرسازی و آیکون دیزاین برای دانشگاه بین‌المللی IE در اسپانیا

مجموعه تصویرسازی و آیکون دیزاین برای دانشگاه بین‌المللی IE در اسپانیا

دو تصویرگر اسپانیایی به نام پابلو کابرا رودریگز (Pablo Cabrera Rodríguez)  و بورجا آکوستا دی ویزکاینو (Borja Acosta de Vizcaíno) که در استودیویی به نام Badv Studio در زمینه کارگردانی هنری، تصویرگری و دیزاین فعالیت دارند با همکاری استودیو Banana مجموعه آیکون و تصویرسازی هایی برای دانشگاه بین المللی IE در اسپانیا طراحی کردند. توضیحات این دو هنرمند و تصاویر مربوط به آن را با هم می خوانیم و می بینیم:

« در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ما مدت زیادی را با استودیو Banana روی پروژه برندینگ دانشگاه IE اسپانیا در زمینه تصویرگری همکاری کردیم. آنها می خواستند که تصاویر، مدرن، مینیمال و خوانا، هندسی و کمی تم تکنولوژی در آن رعایت شود.

قرار بود از این مجموعه آیکون ها و تصویرسازی در کتاب راهنما و قسمت های مختلف دانشگاه برای راهنمایی دانشجویان جدید استفاده شود. پس بیشترین تمرکز ما روی خوانا بودن تصاویر بود تا منظور را کاملا واضح و سریع برساند. همچنین کتابچه های راهنما و توضیحات رشته های مختلف از همین ویژگی ها باید تبعیت می کرد تا راهی باشد برای ارتباط و درک بهتر تمامی دانشجویان. در کل تجربه خیلی خوبی با استودیو Banana و دانشگاه IE بود که از نتیجه آن راضی هستیم.»

منبع

معرفی دو کتاب

معرفی دو کتاب

معرفی دو کتاب
---------------book

به تازگی دو کتاب جدید به مجموعه کتاب‌های آموزشی طراحی گرافیک، مبادی مباحث کارشناسی طراحی گرافیک در ارتباط تصویری، «طراحی پوستر» نوشته مصطفی اسداللهی و «طراحی نشانه» از مسعود سپهر، افزوده شده است. با انتشار این دو عنوان، تعداد کتاب‌های این مجموعۀ مفید به هشت عنوان رسیده است.
مصطفی اسداللهی مؤلف «طراحی پوستر» در مقدمه کتاب می‌نویسد: با وجود گسترش سیستم‌های نوظهور و متنوع اطلاع‌رسانی، پوستر هم‌چنان به عنوان یک رسانۀ محیطی مؤثر و جذاب اطلاع‌رسان در سراسر جهان نقش و کاربرد خاص خود را حفظ کرده است. بنابراین پوستر در مجموعه گرایش‌های مختلف گرافیک جایگاه ویژه‌ای دارد. برای طراحی پوستر قواعد بسیاری نوشته شده است ولی معروف است که به تعداد طراحان گرافیک جهان. شیوۀ و روش طراحی پوستر وجود دارد. اما پوستر تأثیر‌گذار ویژگی‌های خاصی دارد، در این کتاب سعی برآنست که تعدادی از این ویژگی‌ها به صورت برنامه‌های تمرینی ساده ارائه شود، که حاصل سال‌ها تجربه در تدریس سرفصل طراحی پوستر است که معمولاً در سال‌های پایانی دوره کارشناسی گرافیک ارائه می‌شود.
به بیان مسعود سپهر در پیشگفتار کتاب «طراحی نشانه» آمده است که: نشانه در ارتباط تصویری نه تنها مخاطبین را از وجود، حضور سازمان، محصول یا خدمات، یا موضوعی غیر از خود، به شیوه بصری، مطلع می‌کند بلکه مهمتر از آن به موضوع شخصیت و هویت می‌دهد. در این کتاب به مباحث نظری و مفاهیم کلی دربارۀ‌ نشانه به اختصار پرداخته شده، و بیشتر به شرایط و چگونگی ساخت‌وساز نشانه در روند طراحی گرافیک توجه شده است و اینکه نشانه در ارتباط تصویری باید دارای چه خصوصیاتی باشد، به چه چیزهایی در طراحی آن توجه کرد، و برای رسیدن به یک نشانۀ‌ مناسب بایـد طـراحی آن از چه مراحـلی بـگذرد. با این هـدف مباحث آموزشـی کتـاب را، مثـال‌ها و تـمرین‌هایی مناسب برای طراحی نشانه در ارتباطات تصویری همراهی می‌کند.
هدف از انتشار کتاب‌های این مجموعه، افزودن دانش نظری و مهارت‌های کاربردی دانشجویان طراحی گرافیک و علاقه‌مندان به این رشته است که برای استفادۀ بهتر دانشجویان و درک بهتر مطالب، در پایان بخش‌ها تـمرین‌هایی آورده شده است و تألیف آن‌ها به‌شیوه‌ای است که برای عموم علاقه‌مندان، هنرجویان و مدرسان این رشته نیز به‌ صورت کتابی راهنما مفید است. سایر عنوان‌های منتشر شده در این مجموعه عبارتند از: طراحی گرافیک محیطی، تجزیه و تحلیل آثار گرافیک، طراحی گرافیک برای تبلیغات، طراحی گرافیک برای وب و فضای مجازی، طراحی گرافیک متحرک، طراحی برای فونت فارسی.

ناشر این کتب انتشارات فاطمی است.
محل فروش:
الف) فروشگاه کتاب فاطمی: تهران، خیابان انقلاب، خیابان دانشگاه، تقاطع شهدای ژاندارمری. تلفن: ۶۶۹۷۳۴۷۸
ب ) خرید اینترنتی: www.fatemi.ir

 

error: شما مجاز به کپی نیستید دوست من
UA-101966956-1