09367794450 logo@liyanaweb.ir
هفت کتاب / کیانوش تنها

هفت کتاب / کیانوش تنها

هفت کتاب / کیانوش تنها

به نمایش درآمدن این جلدها در کنار هم به دو دلیل است، اول نزدیکی‌های فرمی و اجرایی آن‌ها به یکدیگر و بعد نزدیکی زمانی طراحی شان که حال و هوایی نزدیک به هم از نظر منطق طراحانه به آن‌ها داده است.” کیانوش تنها” طراح امروز پروژه روزرنگ از روند طراحی این آثار گفته است.

«انتقام مِه» – «مدّ مُژه»
این دو کتاب شعر از مجموعه کتاب‌های «قوس‌های دیگر جنون» توسط” خشایار فهیمی” به من سفارش داده شدند. با خواندن بعضی از شعرها و با آشنایی که از گذشته با این مجموعه داشتم، می‌دانستم که سبک شعرها گرایش به «شعر حجم»، «شعر موج نو » و «شعر دیگر» دارد.
شعر حجم در واقع ویژگی و ظرفیت جدیدی از زبان را ارائه می‌کند که با به‌وجود آوردن فضا، حجم و معماری‌ای در خود زبان و از خود زبان، معنا را دیگرگون کرده و فاصله‌ای به‌وجود می‌آورد با درک صریح معنا و شکل‌گیری تصویری یک دست و صریح.
” یدالله رویایی” در مانیفست شعر حجم می‌گوید: « ما تصویر از اشیاء نمی‌دهیم؛ منظری از علت غایت آن‌ها می‌سازیم و عواملی را که بدین‌گونه وام می‌گیریم، در جایی دوردست با فاصله‌ای از واقعیت می‌نشانیم.» در طراحی این دو جلد سعی کرده‌ام چنین برخوردی با «تایپ» به مثابه «زبان» انجام دهم و در صاحت دیگری فراتر از نوشتار قرارشان دهم.

«پنجه بر پیشانی»
این جلد بر اساس اسم کتاب طراحی شد. پنجه‌ی شاعر به جای کشیده شدن بر پیشانی خودش، بر پیشانی شعرش کشیده شد و ما نتیجه‌ این رخداد را می‌بینیم که همان از هم پاشیدن و فرو ریختن چهره‌ شعر است که کلمات هستند.

«وزن موسیقی و شعر»
این کتاب درباره‌ وزن شعر و رابطه‌ی آن با ریتم در موسیقی است که در علم موسیقی کهن به آن عروض و ایقاع می‌گفتند.
در طراحی جلد این کتاب با بهره‌گیری از فرم و رنگ‌های نمایش‌گرهای اکولایزر و ترکیب آن با کلمات نام کتاب، سعی کردم کلمات را به رقص درآورم. همان کاری که ایقاع و عروض با کلمات در شعر انجام می‌دهند.

«فرهنگ موسیقی کار در ایران»
این کتاب درباره‌ آواها، آوازها و نغماتی است که در محلات مختلف ایران توسط اقوام گوناگون در هنگام کار خوانده و نواخته شده است. برای طراحی این جلد به ابزار کار فکر کردم و اینکه هر ابزار صدای مخصوص به خودش را دارد و این ابزارها هر کدام می‌توانند به نمایندگی از کارگرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، نت‌هایی باشند بر روی خط حامل؛ نت‌های کار که در آسمان معلق‌اند و زیباتر‌ین موسیقی زندگی‌اند.

«تذکرة‌الاولیاء»
تذکرة‌الاولیای عطار نیشابور، تذکره‌ای بر گروهی از بزرگ‌ترین عارفان اسلام است. طرح این جلد را بر اساس شکل و فرم پنجره‌هایی که با تکنیک «شیشه نقشینه» بیشتر برای کلیساها ساخته می‌شدند، طراحی کردم و عبارت تذکرة‌الاولیاء را به قطعاتی همانند قطعات شیشه‌های رنگی تقسیم و در پنجره‌ای جای دادم که نور را از خود عبور می‌دهد به حقیقت جهان. اولیاء خدا و عرفا در طی سلوک خود به سوی حق، تمام رنگ‌های تعلق را از خود می‌زدایند تا به بی‌رنگی رسیده و نور حق را از خود عبور دهند و بر خلق بتابانند.

«برندها و مدیریت برند»
مدیران و صاحبان برند هستند که به یک برند، فرم و شخصیتی هم‌راستا با نیاز مخاطب و آنچه مطلوب کسب و کار است را الحاق می‌کنند تا برند از دید مخاطب آن‌گونه دیده شود که آن‌ها در نظر دارند.
رنگ‌ها، فرم‌ها و وابسته‌های برند، آن را از جسمی بی شکل و بی‌جان به چیزی داری شخصیت خاص و جان‌دار تبدیل می‌کنند.
در این طرح جلد، برند و مدیریت برند را به قالب و ریخته‌گری تشبیه کرده‌ام؛ قالبی که به موادی بی‌شکل، شکل و هویت می‌بخشد.

مجموعه تصویرسازی و آیکون دیزاین برای دانشگاه بین‌المللی IE در اسپانیا

مجموعه تصویرسازی و آیکون دیزاین برای دانشگاه بین‌المللی IE در اسپانیا

مجموعه تصویرسازی و آیکون دیزاین برای دانشگاه بین‌المللی IE در اسپانیا

دو تصویرگر اسپانیایی به نام پابلو کابرا رودریگز (Pablo Cabrera Rodríguez)  و بورجا آکوستا دی ویزکاینو (Borja Acosta de Vizcaíno) که در استودیویی به نام Badv Studio در زمینه کارگردانی هنری، تصویرگری و دیزاین فعالیت دارند با همکاری استودیو Banana مجموعه آیکون و تصویرسازی هایی برای دانشگاه بین المللی IE در اسپانیا طراحی کردند. توضیحات این دو هنرمند و تصاویر مربوط به آن را با هم می خوانیم و می بینیم:

« در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ما مدت زیادی را با استودیو Banana روی پروژه برندینگ دانشگاه IE اسپانیا در زمینه تصویرگری همکاری کردیم. آنها می خواستند که تصاویر، مدرن، مینیمال و خوانا، هندسی و کمی تم تکنولوژی در آن رعایت شود.

قرار بود از این مجموعه آیکون ها و تصویرسازی در کتاب راهنما و قسمت های مختلف دانشگاه برای راهنمایی دانشجویان جدید استفاده شود. پس بیشترین تمرکز ما روی خوانا بودن تصاویر بود تا منظور را کاملا واضح و سریع برساند. همچنین کتابچه های راهنما و توضیحات رشته های مختلف از همین ویژگی ها باید تبعیت می کرد تا راهی باشد برای ارتباط و درک بهتر تمامی دانشجویان. در کل تجربه خیلی خوبی با استودیو Banana و دانشگاه IE بود که از نتیجه آن راضی هستیم.»

منبع

معرفی دو کتاب

معرفی دو کتاب

معرفی دو کتاب
---------------book

به تازگی دو کتاب جدید به مجموعه کتاب‌های آموزشی طراحی گرافیک، مبادی مباحث کارشناسی طراحی گرافیک در ارتباط تصویری، «طراحی پوستر» نوشته مصطفی اسداللهی و «طراحی نشانه» از مسعود سپهر، افزوده شده است. با انتشار این دو عنوان، تعداد کتاب‌های این مجموعۀ مفید به هشت عنوان رسیده است.
مصطفی اسداللهی مؤلف «طراحی پوستر» در مقدمه کتاب می‌نویسد: با وجود گسترش سیستم‌های نوظهور و متنوع اطلاع‌رسانی، پوستر هم‌چنان به عنوان یک رسانۀ محیطی مؤثر و جذاب اطلاع‌رسان در سراسر جهان نقش و کاربرد خاص خود را حفظ کرده است. بنابراین پوستر در مجموعه گرایش‌های مختلف گرافیک جایگاه ویژه‌ای دارد. برای طراحی پوستر قواعد بسیاری نوشته شده است ولی معروف است که به تعداد طراحان گرافیک جهان. شیوۀ و روش طراحی پوستر وجود دارد. اما پوستر تأثیر‌گذار ویژگی‌های خاصی دارد، در این کتاب سعی برآنست که تعدادی از این ویژگی‌ها به صورت برنامه‌های تمرینی ساده ارائه شود، که حاصل سال‌ها تجربه در تدریس سرفصل طراحی پوستر است که معمولاً در سال‌های پایانی دوره کارشناسی گرافیک ارائه می‌شود.
به بیان مسعود سپهر در پیشگفتار کتاب «طراحی نشانه» آمده است که: نشانه در ارتباط تصویری نه تنها مخاطبین را از وجود، حضور سازمان، محصول یا خدمات، یا موضوعی غیر از خود، به شیوه بصری، مطلع می‌کند بلکه مهمتر از آن به موضوع شخصیت و هویت می‌دهد. در این کتاب به مباحث نظری و مفاهیم کلی دربارۀ‌ نشانه به اختصار پرداخته شده، و بیشتر به شرایط و چگونگی ساخت‌وساز نشانه در روند طراحی گرافیک توجه شده است و اینکه نشانه در ارتباط تصویری باید دارای چه خصوصیاتی باشد، به چه چیزهایی در طراحی آن توجه کرد، و برای رسیدن به یک نشانۀ‌ مناسب بایـد طـراحی آن از چه مراحـلی بـگذرد. با این هـدف مباحث آموزشـی کتـاب را، مثـال‌ها و تـمرین‌هایی مناسب برای طراحی نشانه در ارتباطات تصویری همراهی می‌کند.
هدف از انتشار کتاب‌های این مجموعه، افزودن دانش نظری و مهارت‌های کاربردی دانشجویان طراحی گرافیک و علاقه‌مندان به این رشته است که برای استفادۀ بهتر دانشجویان و درک بهتر مطالب، در پایان بخش‌ها تـمرین‌هایی آورده شده است و تألیف آن‌ها به‌شیوه‌ای است که برای عموم علاقه‌مندان، هنرجویان و مدرسان این رشته نیز به‌ صورت کتابی راهنما مفید است. سایر عنوان‌های منتشر شده در این مجموعه عبارتند از: طراحی گرافیک محیطی، تجزیه و تحلیل آثار گرافیک، طراحی گرافیک برای تبلیغات، طراحی گرافیک برای وب و فضای مجازی، طراحی گرافیک متحرک، طراحی برای فونت فارسی.

ناشر این کتب انتشارات فاطمی است.
محل فروش:
الف) فروشگاه کتاب فاطمی: تهران، خیابان انقلاب، خیابان دانشگاه، تقاطع شهدای ژاندارمری. تلفن: ۶۶۹۷۳۴۷۸
ب ) خرید اینترنتی: www.fatemi.ir

 

درون پاراگراف چه می‌گذرد؟ اصول تایپوگرافی

درون پاراگراف چه می‌گذرد؟ اصول تایپوگرافی

درون پاراگراف چه می‌گذرد؟ اصول تایپوگرافی

کتاب «درون پاراگراف چه می‌گذرد؟ اصول تایپوگرافی» نوشته سایرس های‌اسمیت و ترجمه  فرزانه آرین‌نژاد توسط نشر مشکی منتشر شده است. در بخشی از این کتاب آمده است:« ما در سرزمین عجیب تایپوگرافی زندگی می‌کنیم. امروزه تایپوگرافرها تایپ‌فیس‌های بیشتری در اختیار دارند و وجود کامپیوترها تنطیم حروف‌چینی را بسیار راحت‌تر از گذشته کرده است. تایپوگرافرهای توانا متخصصانی هستند که می‌توانند تجربه‌ی خواندن را از یک مطالعه‌ی صرف فراتر ببرند. آن‌ها با انتخاب نوع تایپ‌فیس و تصمیم‌گیری در مورد اندازه‌ی حروف و فاصله‌گذاری، صدای نویسنده را واضح‌تر و تجربه‌ی خواندن را لذت بخش‌تر می‌کنند.

توانایی تشخیص و فهم ساختار پاراگرافی از یک متن چاپ شده مبنای مناسبی برای آموختن هنر تایپوگرافی است. تمام آموزه‌های این کتاب بر همین مبنا است. این کتاب از ایده‌ی گوتنبرگ برای گذاشتن هر حرف در قالب مخصوص به خودش و مباحث پایه در طراحی حروف آغاز می‌شود، به مسئله‌ی چگونگی خواندن می‌پردازد، فاصله‌گذاری در حروف، کلمات و سطرها را توضیح می‌دهد و در انتها به تنظیم و میزان‌سازی پاراگراف می‌پردازد. کتابی پایه در رشته‌ی گرافیک برای علاقه مندان به طراحی حروف و تایپوگرافی.

متیو کارتر، طراح تایپ معروف انگلیسی در مورد این کتاب می‌گوید: « سایروس‌ های‌اسمیت سرپوش پاراگراف را برمی‌دارد و محتویات درونش را نشان می‌دهد. سایروس، اجزاء تایپوگرافی، یعنی فرم و فضا که حرف، کلمه، خط و پاراگراف را می‌سازند، با اصلاحات درست و از طریق تصاویر واضح و زبان ساده توضیح می‌دهد.»

در سراسر این کتاب برای درک بهتر هر یک از اصطلاحات تایپوگرافی مثال تصویری آمده است و در موارد مورد نیاز در کنار مثال‌های تصویری لاتین، نمونه‌های تصویری فارسی نیز به آن اضافه شده است.

 

معرفى برگزيدگان سرو نقره اى چهارم/ مجموعه آثار برندگان [ به روزرسانی ]

معرفى برگزيدگان سرو نقره اى چهارم/ مجموعه آثار برندگان [ به روزرسانی ]

معرفى برگزيدگان سرو نقره اى چهارم/ مجموعه آثار برندگان [ به روزرسانی ]

شب گذشته مراسم اختتاميه چهارمين سرو نقره اى گرافيك ايران در كانون پرورش فكرى برگزار گرديد. در اين مراسم برگزيدگان هر بخش معرفى و تنديس سرو نقره اى به آن ها اهدا شد. به غير از بخش موشن گرافيك كه هيات داوران هيچ يك از اثار را شايسته دريافت جايزه ندانستند؛ در بقيه بخش ها برگزيدگان و نامزدهاى مختلفى حضور داشتند. امروز در مطلبى اختصاصى به معرفى آثار برندگان و نامزدهاى هر بخش خواهيم پرداخت. یادآوری می کنیم که تصاویر پروژه های برگزیده امروز به روزرسانی خواهدشد. همراه روزرنگ باشيد:هیات داوران بخش آزاد از سرو آزاد
فرشید مثقالی، ساعد مشکی و مهران زمانی از میان آثار منتخب، سرو نقره‌ای ۹۴ را اهدا می کنند به: « کدام یک زن است؟» اثر تورج صابری وند

Untitled-1 03
هیات داوران بخش طراحی حروف از سرو کشمر
محمد احصایی، مصطفی اوجی و مسعود سپهر از میان آثار منتخب، سرو نقره‌ای ۹۴ را اهدا می کنند به: «فونت امیر» اثر امیر مصباحی

bold sivan.cdr

هیات داوران بخش پوستر از سرو مرو
قباد شیوا، بیژن صیفوری و امیرحسین قوچی بیگ از میان آثار منتخب، سرو نقره‌ای ۹۴ را اهدا می کنند به: «پوستر فیلم لرزاننده چربی» اثر ابوسعید اسکندری

27-A-- 27-B- 27-C-

هیات داوران بخش نشانه از سرو طبری
مصطفی اسداللهی، پیمان پورحسین و فاطمه کرکه آبادی از میان آثار منتخب، سرو نقره‌ای ۹۴ را اهدا می کنند به: «نشانه پاتوق مریخی‌ها» اثر مازیار علی یاری

3 copy هیات داوران بخش هویت بصری از سرو طبری
مصطفی اسداللهی، پیمان پورحسین و فاطمه کرکه آبادی از میان آثار منتخب، سرو نقره‌ای ۹۴ را اهدا می کنند به: «مجموعه هویت بصری نمایش‌خانه‌ی ایران‌شهر» اثر امید نعم الحبیب

29-J 29-A 29-E

هیات داوران بخش گرافیک تجاری از سرو زربین
امرلله فرهادی، مهرزاد دیرین و ایمان آل مظفر از میان آثار منتخب، سرو نقره‌ای ۹۴ را اهدا می کنند به: «کمپین آب هست ولی کم است» اثر گروه طراحی سامان به نمایندگی سپیده شمالی و «کمپین پاس بده هموطن بانک سامان و ثروت بانک ملت» اثر تهمتن امینیان

A4 Servat-02 tahamtan01
 

هیات داوران بخش بسته بندی از سرو زربین
امرلله فرهادی، مهرزاد دیرین و ایمان آل مظفر از میان آثار منتخب، سرو نقره‌ای ۹۴ را اهدا می کنند به: « مجموعه بسته بندی صنایع غدایی شانا» اثر حامد هادئی

5-A 5-E
هیات داوران بخش گرافیک متحرک از سرو فری
رضا علوی، امیرعلی قاسمی و فرید یاحقی از میان آثار منتخب، هیچ اثری را شایسته سرو نقره‌ای ۹۴ ندانستند و دیپلم افتخار به نامزدهای این بخش علی ماهی صفت، عمار عیسی پور و جواد زری‌نیا اهدا شد.
هیات داوران بخش جلد کتاب و نشریات از سرو شیراز
ابراهیم حقیقی، مجید عباسی و احسان رضوانی ازمیان آثار منتخب، سرو نقره‌ای ۹۴ را اهدا می کنند به: «مجموعه اشعار علیرضا سپاهی» اثر رضا باباجانی

7-C
هیات داوران بخش صفحه آرایی کتاب و نشریات از سرو شیراز
ابراهیم حقیقی، مجید عباسی و احسان رضوانی ازمیان آثار منتخب، ۳ اثر را شایسته سرو نقره‌ای ۹۴ می دانند: «طراحی کتاب مینیاتورهای سیاه» اثر حسن کریم زاده «طراحی مجموعه کتاب های کانون پرورش فکری» اثر کوروش پارسانژاد « طراحی کتاب فریدون آو و اردشیر خط تیره» اثر آریا کسایی

18-B

IMG_8929 copy man-harfi-daram-cover JELD-SHOMIZ payvand-mah-o-khorshid-cover 18 A copy 11 A copy11-C 11-E 12-A 12-B 12-D

شورای برنامه ریزی و دبیر سرو با هم فکری هیات محترم داوران سرو نقره ای بهترین فرایند تولید اثر را اهدا می کنند به: « صحافی و جلدسازی ترنج»
شورای برنامه ریزی و دبیر سرو با هم فکری هیات محترم داوران جایزه ویژه جوان برتر را اهدا می کنند به: « جواد زری نیا» « مجتبی ادیبی» « حامد حکیمی»

جایزه «سفارش دهنده برتر» نیر به خشکشویی پاکان اهدا شد.

error: شما مجاز به کپی نیستید دوست من
UA-101966956-1