09367794450 logo@liyanaweb.ir
افتتاح پانزدهمین جشن تصویر سال

افتتاح پانزدهمین جشن تصویر سال

افتتاح پانزدهمین جشن تصویر سال

پانزدهمین دوره جشن «تصویر سال» با نمایش آثار منتخب بخش‌های مختلف در گالری‌های بهار، تابستان، پاییز، زمستان، میرمیران، نامی و ممیز خانه هنرمندان ایران روز چهارشنبه دوم اسفند افتتاح شد.

در این رویداد هنری، برترین آثار هنرمندان در بخش‌های پوستر، کاریکاتور و عکاسی شامل شاخه‌های مستند اجتماعی، نگاهی دیگر، ورزشی، خبری، هنر و هنرمندان، ارائه شد.

در این دوره نمایشگاه عکس‌های عکاسان از مناطق محروم، مسابقه عکس‌های موبایلی و بخش «ایران ما» که آثار آن به‌صورت مالتی‌مدیا دیده می‌شود، نیز در معرض دید عموم قرار گرفت.

منبع

پنج ایرانی در میان برگزیدگان مسابقه بلونیا ۲۰۱۸

پنج ایرانی در میان برگزیدگان مسابقه بلونیا ۲۰۱۸

پنج ایرانی در میان برگزیدگان مسابقه بلونیا ۲۰۱۸

با اعلام فهرست تصویرگران برگزیده نمایشگاه بلونیا ۲۰۱۸، نام پنج ایرانی در میان آنها دیده می‎شود.

علیرضا گلدوزیان، امیر شعبانی‎پور، رضا دالوند، حسن عامه کن و محمد برنگی پنج تصویرگر ایرانی هستند که در میان ۷۷ تصویرگر برگزیده این مسابقه قرارگرفته‎اند.

طبق اعلام سایت این مسابقه در این دوره سه هزار تصویرگر از ۲۵ کشور شامل بلژیک، برزیل، بلغارستان، کانادا، چین، کلمبیا، کرواسی، فرانسه، آلمان، ایران، ایتالیا، ژاپن، کره، لیتوانی، مکزیک، پرو، پرتغال، اسپانیا، روسیه، اسلونیا، سوئیس، تایوان، انگلستان، اروگوئه و آمریکا شرکت کردند که آثارشان توسط پنج داور از روسیه، مکزیک، انگلستان، آمریکا و آلمان مورد ارزیابی و انتخاب قرار گرفته‎اند.
گفتنی است که محمد برنگی تصویرگر مقیم انگلستان با نام این کشور در این مسابقه شرکت کرده است.

پنجاه و پنجمین دوره نمایشگاه تصویرسازی کتاب کودک بلونیا ۲۶ تا ۲۹ مارس ۲۰۱۸ برابر با ۶ تا ۹ فروردین ۱۳۹۷، در این شهر برگزارمی‎شود.

لیست برگزیدگان در سایت نمایشگاه بلونیا

منبع

دوسالانه تصویرگری جزیره نامی: بستری برای معرفی تصویرگران به جامعه بین‌المللی

دوسالانه تصویرگری جزیره نامی: بستری برای معرفی تصویرگران به جامعه بین‌المللی

دوسالانه تصویرگری جزیره نامی: بستری برای معرفی تصویرگران به جامعه بین‌المللی

نشست تخصصی تصویرگری با موضوع « دوسالانه تصویرگری جزیره نامی: بستری برای معرفی تصویرگران به جامعه بین‌المللی»  روز دوشنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۶، ساعت ۱۶ تا۱۸در نگارخانه لاله برگزار می شود.در این نشست زهره قایینی (داور ۲۰۱۳، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷)، نوشین صفاخو (برنده جایزه جزیره طلایی ۲۰۱۳) و آقایان حسن عامه‌کن (برنده جایزه جزیره سبز ۲۰۱۵) و امیر شعبانی‌پور (برنده جایزه جزیره سبز ۲۰۱۷) به بحث و تبادل نظر درباره این جشنواره معتبر تصویرگری خواهند پرداخت.

نخستین دوسالانه تصویرگری جزیره نامی واقع در کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ با هدف فراهم آوردن فرصتی برای تصویرگران برای ارائه آثارشان در سطح بین‌المللی و تشویق تصویرگران به آفرینش کتاب‌های تصویری باارزش برای کودکان، برگزار شد. در سال نخست این رقابت تصویرگری (۲۰۱۳)، ۶۱۹ اثر از ۴۲ کشور، در سال دوم (۲۰۱۵)، ۱۳۳۰ مجموعه اثر از ۷۱ کشور و در سال سوم (۲۰۱۷)، ۱۷۷۷ مجموعه اثر از ۸۹ کشور در این مسابقه شرکت کردند.

در سال ۲۰۱۷، جایزه بزرگ (نشان این رقابت به همراه ۱۰ هزار دلار) برای یک نفر، جایزه جزیره طلایی (نشان این رقابت به همراه ۵ هزار دلار) برای دو نفر، جایزه جزیره سبز (نشان این رقابت به همراه ۲ هزار دلار) برای پنج نفر و جایزه جزیره بنفش (نشان این رقابت به همراه گواهینامه) برای ده نفر به برندگان اعطا شد. لازم به ذکر است که جوایز در هر دوره متفاوت بوده است. نوشین صفاخو (برنده جایزه جزیره طلایی ۲۰۱۳)، حسن عامه‌کن (برنده جایزه جزیره سبز ۲۰۱۵) و امیر شعبانی پور (برنده جایزه جزیره سبز ۲۰۱۷) برندگان ایرانی این رقابت بوده‌اند. همچنین نازلی تحویلی و راشین خیریه (۲۰۱۳)، آذر تیموری، یکتا جبلی، علی دالوند، رضا دالوند، ملیکا سعیدا، علی عامه‌کن نرگس محمدی و زهرا محمدنژاد، (۲۰۱۵) و محمد برنگی، راشین خیریه، رضا دالوند، مجید ذاکری، پگاه درخشان رکنی، نوشین صفاخو، ریحانه کاشانیان، فرشته نجفی و فاطمه نخعی (۲۰۱۷) از ایران در این فهرست قرارگرفته‌اند.

نمایشگاه حاضر با همکاری انجمن تصویرگران ایران شکل گرفته و شامل آثار برنده جایزه بزرگ، جایزه جزیره طلایی، جایزه جزیره سبز، جایزه جزیره بنفش و برندگان تشویقی ایرانی ۲۰۱۷ و آثار نوشین صفاخو (برنده جایزه جزیره طلایی ۲۰۱۳)، حسن عامه‌کن (برنده جایزه جزیره سبز ۲۰۱۵) است. این نمایشگاه از ۲۳ دی تا ۳ بهمن ساعت ۹تا۱۳-۱۴ تا ۱۸ در نگارخانه لاله دایر خواهد بود.

نشست جشنواره تئاتر فجر با طعم تند انتقاد از پوستر / رونمایی از پوسترها

نشست جشنواره تئاتر فجر با طعم تند انتقاد از پوستر / رونمایی از پوسترها

نشست جشنواره تئاتر فجر با طعم تند انتقاد از پوستر / رونمایی از پوسترها

نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح دیروز ، ۲۳ دی ماه در تئاتر شهر برگزار شد.

در این نشست نحوه انتخاب آثار راه یافته به جشنواره و طراحی پوستر این رویداد تئاتری بیشتر از سایر موارد مورد سوال خبرنگاران از دبیر جشنواره قرار گرفت.

در ابتدای نشست سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر که به صورت جلسه پرسش و پاسخ از دبیر جشنواره برگزار شد، آروند دشت آرای درباره تعداد آثار فرستاده شده به دبیرخانه جشنواره، گفت: از بین ۱۶۴ نمایشی که به دبیرخانه جشنواره فرستاده شد، ۲۰ اثر انتخاب شده است که در بخش های مختلف اجرا می شوند.

وی ادامه داد: نکته اصلی روشی است که برای انتخاب آثار داشتیم و از گروه های جوان و خلاق دعوت کردیم ضمن اینکه از هنرمندان باتجربه هنر نمایش برای ایجاد پنل هایی در جشنواره دعوت کردیم که کارگاه های برگزار شده بر اساس نیاز تئاتر ایران و بسیار متنوع است.

در این نشست ۶ پوستری که توسط فیلی زاده و بر اساس ایموجی های فضای مجازی طراحی شده است، نمایش داده شد.

سپس سیامک فیلی زاده، طراح پوستر جشنواره امسال به ارائه توضیحاتی درباره دلایل طراحی پوستر جشنواره با استفاده از ایموجی های فضای مجازی پرداخت و گفت: در ستاد جشنواره تئاتر فجر جلساتی حرفه ای برگزار کردیم و به این ایده اجرایی رسیدیم. این طراحی جزو نگاه و تجربه من است و یکی از شروطم این بود که طرح پوستر باید ساده باشد. شعار جشنواره گفتمان جامعه تئاتری است و بر اساس حال امروز جامعه ما که گفتگوها در فضای مجازی شکل می گیرد، پوستر جشنواره تئاتر فجر را طراحی کردم.

فرهاد مهندس پور درباره نظر خود نسبت به طراحی این پوستر، به ارائه توضیحاتی مبنی بر اینکه این پوسترها دارای المان نقاب هستند و هدف از این طراحی این بود که برای عموم مردم قابل فهم و درک باشد نه تنها برای خانواده تئاتر، پرداخت.

در ادامه بحثی در خصوص چرایی تغییر سایت فروش بلیت جشنواره مطرح شد که مهندس پور در پاسخ اظهار کرد که مناقصه ای در این زمینه برگزار شد و بهترین پیشنهاد برای این امر پذیرفته شد.

دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره اینکه پیش از این گفته بود که قصدش کوچک کردن جشنواره تئاتر فجر بوده ولی این امر رخ نداده است، یادآور شد: یادم نمی آید که گفته باشم می خواهم جشنواره را کوچک کنم. جشنواره تئاتر فجر یکی از بزرگترین فستیوال های تئاتری در منطقه ای گسترده است. منظور من این بوده که جشنواره به ۲ بخش تقسیم شود زیرا در این فصل حضور کمپانی ها و گروه های خارجی در جشنواره سخت است و زمان برگزاری بخش بین الملل به فصل دیگری موکول شود. همچنین بخش مسابقه ادبیات نمایشی و بخش پوستر و عکس مستقل شود.

وی تأکید کرد: اینکه جشنواره بین المللی تئاتر فجر را بزرگ نگه داریم خوب است چون جشنواره می تواند به قطب فرهنگی تئاتر در منطقه تبدیل شود که البته این کار دشواری است.

مهندس پور با اشاره به اینکه بر رقابتی بودن جشنواره اعتقادی ندارد، متذکر شد: مسابقه برای جشنواره تئاتر فجر امر احمقانه ای است. متأسفانه حتی چهره های حرفه ای و با سابقه تئاتر نیز درخواست حضور در بخش رقابتی جشنواره را دادند و این امر بیانگر این است که هنرمندان بزرگ و کوچک گویا اعتبار اجتماعی خود را با دریافت تندیس جشنواره به دست می آورند.

دبیر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر با اشاره به اینکه ۵۰ درصد آثار جشنواره را بخش مرور و ۵۰ درصد آثار را بخش تولیدات تازه تئاتر ایران تشکیل می دهد، اظهار کرد: برای جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر دست دبیر جشنواره برای انتخاب آثار بازتر است زیرا تعداد زیادی از آثار بخش مرور تئاتر ایران در سال آینده، در جشنواره امسال و در بخش تولیدات تازه اجرا شده اند.

وی درباره این موضوع که انتظار از فرهاد مهندس پور به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر بیشتر از حد فعلی بود و همچنین عدولی که دبیرخانه جشنواره از فراخوان منتشر شده این دوره در زمینه تبدیل کردن بخش تئاتر ایران به ۲ بخش داشت، گفت: انتظار خودم بیشتر از خودم بود. در چند ماه گذشته تلاش کردم که عاقل باشم. از فراخوان جشنواره عدول کردیم ولی این حداقل بود و بیشتر از این ها امکان داشت که مهار کار از دست مان خارج شود. سال ها از بدنه اجرایی تئاتر دور بودم و خیلی زود متوجه شدم که نباید دبیری جشنواره تئاتر فجر را می پذیرفتم.

مهندس پور ادامه داد: هر سال به دلیل نداشتن مرامنامه جشنواره، کارها را از نو انجام می دهیم.

فرهاد مهندس پور درباره نحوه انتخاب متقاضیان برای به دست گرفتن سامانه فروش بلیت، گفت: فروش بلیت به مناقصه گذاشته شد و بهترین پیشنهاد برای برنامه ریزی درباره سامانه فروش بلیت انتخاب شد در واقع از میان چهار طرح که به دبیرخانه فرستاده شد بهترین را برگزیدیم.

دبیر سی و ششمین جشواره تئاتر فجر با انتقاد از شکل مسابقه ای این رویداد نمایشی، اظهار کرد: من پیش از این گفته ام که مسبقه برای تئاتر در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و فقط در جشنواره های کوچگ این اتفاق می افتد.

وی افزود: جشنواره تئاتر فجر بزرگترین رویداد تئاتر در منطقه است و به شکل رقابتی برگزار کردن آن مناسب نیست و تصورم این بود که در یک پروسه سه ساله می توانم این رویداد هنری به دو قسمت تقسیم شود زیرا آمدن گروه های خارجی در این فصل سال به ایران بسیار طاقت فرسا است.

وی ادامه داد: اگر این جشنواره را به فستیوالی بزرگ تبدیل کنیم کار درستی است زیرا می توانیم با ادامه این روند جشنواره تئاتر فجر را به قطب تئاتر منطقه تبدیل کنیم.

فرهاد مهندس پور با اشاره به گارهای انجام شده در جشنواره سی و ششم تئاتر فجر تاکید کرد: در هشت ماه گذشته تلاش کردم که عاقل باشم و فشارهای بسیاری را تحمل کرده ام و اما با این حال موافقم که با توجه به شرایط از فراخوانی که منتشر شده عدول کرده ایم با این حال به دلیل تحما فشارهای مختلف خیلی زود به این نتیجه رسیدم که نباید این مسئولیت را می پذیرفتم.

وی درباره بخشی که از فراخوان جشنواره عدول شده است، گفت: جایی که عدول کردیم این بود که بخش تئاتر ایران به دو بخش تقسیم شد اما فکر می کنم که در این قسمت عدول از فراخوان به نفع جشنواره بود.

مهندس پور ادامه داد: شرایط سختی که در جشنواره وجود دارد باعث شده که خستگی در چهره مهدی شفیعی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به وضوح دیده شود زیرا بارها به من گفته که خسته است چون تئاتری ها زیر آب همدیگر را نزد او می زنند.

وی افزود: از دیگر سختی های جشنواره امسال نداشتن بودجه است، تصمیم داشتم که نامه ای سرگشاده بنویسم و طلب بودجه کنم اما هفت روز پیش بخشی از بودجه به جشنواره تزریق شد.

وی درباره نحوه انتخاب آثار حاضر در بخش های مختلف جشنواره، اظهار کرد: من در مطلق موارد و انتخاب هایم به اعضای ستاد برگزاری جشنواره و مدیران بخش های مختلف مراجعه کردم و همه مدیران بخش های مختلف جشنواره مستقل بودند. تلاش کردم جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر ایران باشد. درباره کیفیت آثار زیاد سخت گیری نکردم چون کیفیت تولید آثار زمینه هایی را لازم دارد که محیا نیست. برای من در بخش مهمان مهم این بود که نسل های مختلف حضور داشته باشند چون احترام به آدم ها، احترام به تئاتر است.

دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره اینکه آیا آثار بخش بین الملل توسط وی انتخاب شده اند یا به صورت مستقل توسط مدیر بخش بین الملل جشنواره، توضیح داد: دعوتنامه هایی برای گروه های خارجی ارسال شده بود و آثاری متقاضی حضور در جشنواره شده بودند. از میان آثار متقاضی آقای دشت آرای کارهایی را بر اساس کیفیت و شرایط فرهنگی انتخاب کرده و در مقابل من قرار داد تا از میان آن ها انتخاب صورت گیرد. در ادامه از طریق دشت آرای شروع به برقراری ارتباط با گروه هایی کردیم که آثارشان را انتخاب کرده بودیم.

سپس مهندس پور در بخش های مختلف نشست که نقدهایی بر روند انتخاب آثار بخش های مختلف اعم از بخش مسابقه بین الملل جشنواره وجود داشت پرداخت و در خصوص اینکه آیا انتخاب آثار تئاتری از کشورهای همسایه بنا بر تحمیل نگاه سیاسی بوده یا نه، گفت: هیچکدام از انتخاب ها سیاسی نیستند.

در این بخش از نشست منصور نصیری از بازیگران جوان نمایش «دشمن مردم» در جشنواره سی و ششم حضور دارد ولی در بخش رقابتی پذیرفته نشده است، به ذکر دغدغه های خود به عنوان یک جوان تئاتری که عملکرد و زحمات او و همنسلانش دیده نمی شود، پرداخت.

منبع

فراخوان دومین جشنواره بین‌المللی «چهلچراغ» با موضوع امام حسین

فراخوان دومین جشنواره بین‌المللی «چهلچراغ» با موضوع امام حسین

فراخوان دومین جشنواره بین‌المللی «چهلچراغ» با موضوع امام حسین

آن‏چه که به عنوان موضوع این رویداد بزرگ فرهنگی، یعنی جشنواره بین المللی چهل‏چراغ و مشتقات آن انتخاب گردیده، عبارت است از امام حسین(علیه السلام). مقصود از این عبارت، همانا فرهنگ حسینی و فرهنگ عاشوراست و منظور از فرهنگ حسینی و فرهنگ عاشورا، مجموعه مفاهيم، سخنان، اهداف و انگيزه‏ها، شيوه‏هاي عمل، روحيات و اخلاقيات والايي است که در نهضت کربلا گفته شده يا به آنها عمل شده يا در حوادث آن ‏نهضت، تجسم يافته است.

اين ارزش‏ها و باورها هم در کلمات سيد الشهدا(علیه السلام) و اصحاب و فرزندان ایشان متجلي است، هم در رفتارشان در جريان آن قيام. فرهنگ عاشورا را بايد از کساني ‏آموخت که دست و دلشان، و فکر و عملشان در کار عاشورا بوده است. پيش از آن‏که‏ ديگران و نسل‏هاي بعدي و تحليل‏گران پس از واقعه بخواهند فرهنگ عاشورا را معرفي‏ کنند؛ در سخنان و اهداف خود نقش‏آفرينان حماسه کربلا، اين فرهنگ، به وضوح مطرح ‏شده است و بي‏واسطه آن را نشان مي‏دهد. اين فرهنگ را از خلال زيارتنامه‏ها، مقتل‏ها، رجزها، خطبه‏ها و نيز بررسي حوادث و رخدادهاي عاشورا مي‏توان استخراج کرد و همين فرهنگ است که در هر جا و در ميان هر قومي باشد، کربلا آفرين می گردد و انسان‏ها را مبارزاني با ستم و مدافعاني نسبت به حق تربيت می‏ کند.

محورها و موضوعات آثار:
پیام عاشورا همان زيربناي عقيدتي و فکري است که در امام حسين(علیه السلام) و شهداي‏ کربلا و اسراي اهل بيت(علیهم السلام) بود و سبب پيدايش آن حماسه و ماندگاري آن قيام شد. از این‏رو دبیرخانه جشنواره از میان مفاهیم سترگ عاشورا و نهضت کربلا موارد زیر را جهت دریافت آثار معرفی می‏نماید:
•عزت و شرافت انسان
•فتوت و جوانمردي حتي در برخورد با دشمن
•نفي سازش با جور يا رضايت به ستم
•اصلاح طلبي در جامعه
•ايثار
•وفا
•لبيک گويي به فرياد استغاثه مظلومان

بخش‌ها و قالب‌های ارائه آثار:
•فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند و بلند در قالب‌های داستانی، مستند و انیمیشن
•سریال و مجموعه تلویزیونی
•طرح فیلم سینمایی و فیلمنامه فیلم کوتاه
•کلیپ و نماهنگ
•فیلم موبایلی
•تک عکس آماتور، تک عکس و مجموعه عکس حرفه ای
•پوستر و تصویرسازی
•موسیقی

بخش ویژه مدافعان حرم:
•مستند کوتاه، عکس(تک عکس) و پوستر

بخش ویژه حضرت علی اصغر(علیه السلام):
•عکس(تک عکس)، تصویرسازی

آخرین مهلت ارسال آثار:
•۳۰ دی ماه ۱۳۹۶

error: شما مجاز به کپی نیستید دوست من
UA-101966956-1