09367794450 logo@liyanaweb.ir
شب یلدا، زایش دوباره خورشید تلخیص از نوشته علی بلوک‌باشی

شب یلدا، زایش دوباره خورشید تلخیص از نوشته علی بلوک‌باشی

شب یلدا، زایش دوباره خورشید تلخیص از نوشته علی بلوک‌باشی

چون انسان نخستین به جنگ خویش پایان بخشید،
پدر، دومین فرزندش (روح زنده – مهر ایزد) را گسیل کرد.
او فراز آمد و برادرش را یاری داد تا از مغاک برون شود
او همه این جهان را از آمیزه ای بساخت:
آمیزه ای از نور و ظلمت.
.(آلبری، ۱۳۷۵: مزامیر بما، ۲۱۹)

yalda

«یلدا» یک واژۀ سُریانی به معنای میلاد و تولد است. شب یلدا شب تولد خورشید، نماد و مظهر میترا (ایزد مهر) است. بنابر باورداشت های ایرانیان خورشید در واپسین شب پائیز، یعنی آخرین شب ماه آذر، باز زاده می شود و در نخستین روز دی ماه از فصل زمستان که روزش مُنتَسَب به خورشید و «خور» و ماهش مُنتَسَب به آفریدگار جهان و کائنات، اورمَزد نامیده می شود، طلوعی تازه دارد.
یلدا پیام آور دو بشارت بزرگ است: یکی بشارت به پایان یافتن یک دور کیهانی و آغاز دور کیهانی نوین دیگر، و به عبارت دیگر به سرآمدن فصل پائیز و آمدن فصلی یا سالی نو با زمستان؛ و دیگری بشارت به زایش دوبارۀ خورشید در درازترین شب سال پس از مرگ نمادینش در پائیز، و بلند شدن روزها از پس آن و بالندگی و دیرمانی بیشتر خورشید در جولانگاه هر روزۀ خود در پهنۀ آسمان تا پایان زمستان.
گردش دور کیهانی و تغییر فصل ها و تحویل و تحول در قاموس طبیعت برای نیاکان ما ایرانیان بسیار اهمیت داشت و هر گردش کیهانی در طبیعت و گذار از کهنه به نو را یک نوروز می انگاشتند و آن را به یُمن و برکت زندگی بهتر، جشن می گرفتند و شادی می کردند. از این رو شب چلّه، شب اول دی ماه در آغاز فصل زمستان همچون شب آغاز فروردین در بهار، شب نوروزی از نوروزها در سرزمین ایران به شمار می رفته است و آن را جشن می گرفته اند و فردایش اول دی را خرم روز می‌نامیدند.
نزد ایرانیان تاریکی و ظلمت آفریدۀ اهریمن و روز و روشنایی آفریدۀ اهورامزدا انگاشته می شدند. این پنداره از باوری آمیخته با تفکر ثَنوی و نمودهای دوگانه در فرهنگ اندیشگی ایرانیان برمی خاسته است. بنا بر این باور، ازدیرباز سیاهی و تاریکی شب جولانگاه اهریمنان و دیوان زیانکار بوده است. دیوان اهریمن می کوشیده اند که درعرصۀ تاریکی شب و درنبود وغیبت خورشید، به ویژه در شب یلدا، طولانی ترین شب های سال بر جهان کیهانی و آفریدگان آن بشورند و با پلیدی و زشتکاری به همه چیز زیان برسانند.
خوانِ شب چِره را درهر منطقۀ ایران بنا برمقتضیات اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی بوم- زیستگاه ها و سنّت های فرهنگی با مجموعه ای از خوراکی ها و تنقلات تابستانی و پائیزی رایج درمحل، به ویژه میوه های سه گانۀ سیب، انار و هندوانه است.
انار و سیب و هندوانه در فرهنگ ایرانی و اسلامی و فرهنگ های دینی دیگر ارزش و اعتبار قدسیانه دارند. این دو میوه هردو نمادی از رویش، باروری، نوشدگی، باززایی و پیروزی و جاودانگی به شمار می روند و در بسیاری از آئین ها و مراسم آئینی درفرهنگ سنتی ایرانیان حضور دارند و ایفای نقش می کنند.
در شب چلّه، مردم تمامی شب را چشم انتظار دمیدن خورشید با افسانه گویی، گفتن مَتَل و چیستان، نقل شاهنامه، حافظ خوانی، تفأل زدن به شعر حافظ و خوردن شب چِره و تخمه شکستن می گذرانند. به پندار خجستۀ آنان خورشید با طلوع خود کمراهریمن تاریکی و دیو سیاهی را خواهد شکست و با پرتو خود نحسی و شومی و نامبارکی تاریکی را از فضای زیستشان خواهد زُدود.

منبع: وبگاه انسان‌شناسی و فرهنگ

 

“کتاب اردیبهشت ۲” مجموعه مقالات طراحی گرافیک

“کتاب اردیبهشت ۲” مجموعه مقالات طراحی گرافیک

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
انتشارات یساولی، چاپ اول, ۱۳۹۰، شابک: ۷-۵۴۴-۳۰۶-۹۶۴-۹۷۸، تعداد صفحات: ۳۰۹، فیمت: ۱۰۰۰۰۰ ریال)

این کتاب مجموعه ای از پانزده مقاله‌ی برگزیده از دومین نشان اردیبهشت در سال ۱۳۸۹است. انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به منظور تشویق و گسترش مباحث نظری طراحی گرافیک تا کنون دو دوره‌ی نشان اردیبهشت را برگزار نموده است.
فهرست مطالب و مقالات مندرج در این کتاب:

یادداشت دبیر: مریم کهوند
۱. پاساژدر تایپوگرافی ایرانی، نوشتار ایرانی: فرزاد ادیبی
۲. استفاده از مواد جایگزین در تولید کیسه‌های خرید با دیدگاه کاهش ضایعات: ثمینه حدادی
۳. تناسب و خطوط راهنما برای خوشنویسی و طراحی حروف عربی، نویسنده: پاسکال ذوقبی، برگردان: علی اصغر حسینی
۴. زبان انتقادی طراحی گرافیک: مریم حق‌پرست
۵. تاریخ حرکت حروف فارسی: مجتبی دلخوشیان
۶. چند اصل مفید و کارآمد در صفحه آرایی: لادن رضایی
۷. “تبلیغات محیطی” به مثابه رسانه‌ای جدید در گرافیک محیطی: مرجان زاهدی
۸. پژوهش تجسمی، مقدمه‌ای بر روش شناسی پژوهش در طراحی گرافیک،‌ نویسندگان: یان نوبل، راسل بستلی، برگردان: مرجان زاهدی
۹. دموکراسی بیان در هنر جدید در تقابل با شخصی کردن دید، با بررسی زندگی و آثار جنی هولزر: سوده عشقی و فرزانه فیض آبادی
۱۰. گرافیک مردگان، بررسی نقش و نگارهای سنگ مزارهای فبرستان دارالسلام شیراز: محمد علی کریمی پور
۱۱. تایپوگرافی به مثابه گفتمان، نویسندگان: کاترین مک‌کوری و دیوید فرژ، برگردان: مریم کهوند
۱۲. تحلیلی بر فونت لوتوس: نازنین گرزن
۱۳. جلوه‌های خط کوفی بنایی در هنرهای معاصر، اپتیکال آرت، پیکسل آرت، گرید و… : فاطمه نادری
۱۴. بررسی ساز و کار استعاره و جناس بصری در طراحی گرافیک: فرید یاحقی
۱۵. درآمدی بر آسیب‌شناسی شغلی در گرافیک دیزاین: علیرضا یزدانی

error: شما مجاز به کپی نیستید دوست من
UA-101966956-1